torstai 13. lokakuuta 2016

Portugali & Espanja

Julkaistaanpa nyt sitten myös tämä Portugalin matkan jälkeen kirjoittamani tekstikin, tämä koko juttu on siis kirjoitettu pari kuukautta sitten (huom! alapuolella on toinen postaus tältä päivää):

Niin se kauan suunniteltu Portugalin ja Espanjan reissukin on nyt takana. Olin matkoilla 6.-13.8., joista kaksi yötä vietin Espanjan Barcelonassa ja loput yöt Portugalin Lagosissa.

Ensimmäisenä yönä Barcelonassa en ehtinyt kauheasti tehdä. Saavuin hostellille suht myöhään illalla. Kävin heittämässä kamat lukolliseen kaappiin ja sen jälkeen lähdin etsimään illallispaikkaa. Suht pitkän harhailun jälkeen löysin jonkin vegaaniravintolan/baarin nimeltään Catbar. Tilaamani sienihampurilainen oli hyvää ja paikassa oli hauska sisustus, mutta tarjoilijat olivat suht tökeröjä. Noh suosittelisin silti, koska yksi ensimmäisistä paikoista, jossa kasvishampurilainen edes maistui joltain.

Taidetta Catbarissa
Seuraavana aamuna lähtikin sitten lentoni Sevillaan, josta sitten otin vielä bussin Lagosiin. Tuo neljän tunnin bussimatka oli kyllä ehdottomasti matkan puuduttavin osa ja sen jälkeen sitten piti istuskella vielä pari tuntia järkyttävässä helteessä Lagosissa odottamassa, että muiden bussi saapuu perille. Oli varmaan joku lämpöhalvaus tai vähintäänkin auringonpistos lähellä siinä vaiheessa, kun bussiasemalta sitten kävelimme vielä pari kilometriä asunnolle.

Asunto oli mukava 3 makuuhuoneen kämppä, jossa oli valtava parveke ja ilmastointi joka makuuhuoneessa. Ihan sopivan kokoinen 8 hengelle, vaikka 2 joutuikin nukkumaan olohuoneessa. Lisäksi tuolla loma-asuntoalueella oli uima-allas sekä pieni ruokakauppa.

Auringonlasku asunnon parvekkeelta
Ensimmäisenä iltana Lagosissa ei kauheasti ehditty tehdä, kävimme vain jossain ravintolassa syömässä ja lähdimme sen jälkeen takaisin asunnolle. Seuraavana päivänä olikin sitten aika lähteä katsastamaan lähettyvillä sijaitseva 4 kilometrin pituinen Meia Praia -ranta. Ranta oli kyllä tosi hieno, mutta uiminen oli aivan mahdotonta, sillä aallot olivat sen verran suuret että meressä pystyi vain seistä ja yrittää pysytellä pystyssä.

Tiistaina lähinnä pyörimme Lagosin keskustassa ja taisimmepa taas uimassakin käydä jossain vaiheessa.

Katutaidetta Lagosissa

Keskiviikkona kävimme taas kertaalleen Meia Praia -rannalla sekä sitten pienellä veneretkellä Lagosin rannikolla. Kyseessä oli Grotto Tour, eli pyörimme veneellä katsomassa erilaisia rannalla sijaitsevia kivimuodostelmia/luolia. Retki maksoi muistaakseni noin 20 euroa ja oli kyllä hintansa arvoinen. Rannikko oli todella hienon näköinen veneestä katsottuna, vaikka maisemaa hieman pilasivatkin monet muut ympärillä kelluvat turistiveneet.

Illemmalla menimme sitten käymään vielä Portimaossa. Portimaoon lähdimme lähinnä shoppailemaan. Itse lähdin sinne lähinnä Primarkin takia, sillä täällä Maltalla ei oikein ole mitään kauppaa, mistä saisi läheskään yhtä halvalla muun muassa kaikkea perusvaatteita ja asusteita. Rahaa shoppailuun ei ollut kauheasti, mutta mukaan lähti silti jonkin verran vaatteita ja asusteista sekä muun muassa väriä vaihtava pieni pöllölamppu.

Seuraavana päivänä oli sitten vuorossa Gibraltarin retki. Gibraltarille oli melkoisen pitkä ajomatka, mutta olihan se aika jännä paikka. Harmittaa kyllä vähän, etten nähnyt siellä apinoita. Olisi ollut ihan kiva viettää kyseisessä paikassa ihan yökin, kun tällä kertaa aikaa oli vain muutama tunti.

Perjantaina olikin sitten valitettavasti aika lähteä takaisin Sevillan lentokentälle. Matkalla kentälle vierailimme parissa lähes matkan varrella olevassa nähtävyydessä. Toinen oli La Rábidan luostari Palos de la Fronterassa Espanjassa. Lisäksi vierailimme viereisessä kasvitieteellisessä puutarhassa.

Luostarin pihalla

Kasvitieteellinen puutarha
Perjantai-iltana sitten saavuin taas Barcelonaan ja vietin vielä yhden yön siellä. Hostelli, jossa yövyin, oli ihan mielenkiintoinen (nimeltään se oli Equity Point Gothic). Samassa huoneessa oli 14 nukkumapaikkaa ja kaikki sängyt olivat pikkuisissa kopeissa, jonka eteen sai vedettyä verhon. Toisessa kerroksessa olevaan koppiin oli kyllä ihan mielenkiintoista kiipeillä matkatavaroiden kanssa, sillä koppi oli noin kahden metrin korkeudessa ja tikkaat olivat hyvin kapeat. Mukavia ihmisiä kyseisessä hostellissa kyllä oli, sillä tapasin siellä jonkin ranskalaisen turistiporukan, jonka kanssa vietin illalla aikaa. Sitä ennen kävin yksinäni haahuilemassa kaupungilla ja satuin törmäämään johonkin kadulla järjestettyyn ilmaiseen konserttiin, jota jäin sitten kuuntelemaan siihen asti kunnes se loppui.
Arc de Triomf Barcelonassa
Paluu takaisin Maltalle oli jotenkin aika ankea kokemus. Heti paluuta seuraavana päivänä piti mennä klo 7 aamuvuoroon ja lomalla ei oikein tullut nukuttua tarpeeksi, kun oli niin paljon kaikkea muutakin tekemistä. Lisäksi tulin vielä matkan lopussa kipeäksi, ja tuosta flunssassa toipumisessa kesti melkoisen kauan.

(Jos huomaat että kuvat on tyhmästi tekstiin nähden, niin kuvat oli pakko keskittää ettei tekstit lentele missä sattuu...)