perjantai 3. helmikuuta 2017

Sisilia & Gozo

Ajattelin, että voisin nyt vihdoinkin kirjoittaa marraskuussa pitämästäni pikku lomasta. Marraskuussa kaverini Sofia tuli siis käymään tänne Maltalle Irlannista ja oli täällä 13.11.-17.11. Kokonaisia päiviä tuossa taisi olla neljä.

Ensimmäisenä päivänä lähdimme käymään Gozo & Blue Lagoon -risteilyllä. Kyseinen risteily maksoi muistaakseni noin 30 euroa. Risteily lähti matkaan Sliemasta klo 10 aikoihin aamulla ja palasi takaisin klo 17-18 aikoihin.

Ensin risteily suuntasi Maltan toisiksi suurimmalle saarelle Gozolle, jossa kiertelimme turistibussilla. Kierros sisälsi muistaakseni vain kaksi pysähdystä, ensimmäinen oli Gozon pääkaupungissa Victoriassa ja toinen Azure Window:n luona. Victoriassa ei ehtinyt tuossa puolen tunnin pysähdyksellä tehdä juuri muuta kuin käydä ostamassa leivän ja palata sitten bussille, mutta Azure Window:n katseluun pysähdys riitti mainiosti. Azure Window (tai suomeksi Sininen ikkuna) oli hieno ja se on mielestäni yksi paikoista, joka Maltalla käydessä kannattaa ehdottomasti käydä katsomassa, jos vain aika riittää. Tuo paikka on kuuluisa muun muassa siitä, että siellä kuvattiin Game of Thronesin khaleesin häät. Valitettavasti tuo kivimuodostelma tosin saattaa romahtaa tässä lähivuosien aikana ja tämän takia nykyään ikkunan päällä kävelystä voikin ilmeisesti saada yli 1000 euron sakot, enpä tosin tiedä miten tarkasti sitä valvotaan.

Gozon jälkeen risteily teki sitten vielä pysähdyksen Blue Lagoonilla. Marraskuinen Blue Lagoon oli vähän pettymys, sillä vesi ei näyttänyt läheskään niin turkoosilta kuin kesällä (vaikka kyllähän se silti ihan kivalta näytti, kuten allaolevasta kuvasta näkee). Hyvänä puolena toki sitten oli se, ettei Blue Lagoonilla tällä kertaa ollut yhtä hirveää turistien tulvaa kuin kesällä. Bikinejä emme tietenkään ottaneet mukaan, koska kuvittelin että eihän nyt marraskuussa enää mitään uintikelejä voi tulla, mutta tottakai tuolle retkipäivälle sitten sattuikin melkoinen auringonpaiste eikä Blue Lagoonin vesikään tuntunut kauhean kylmältä ainakaan kun jalkoja siellä lillutteli. Vaikka tällä kertaa ei uimaan päässytkään, niin oli siellä rannalla silti ihan mukavaa istuskella ja juoda pina coladaa kokonaisesta ananaksesta.

Seuraavana päivänä kävimme sitten pikku retkellä Vallettassa, jossa lähinnä pyörimme katsomassa maisemia ja rakennuksia sekä kävimme syömässä. Edellinen ilta oli mennyt aika myöhäiseksi, joten tuona päivänä ei tullut kauheasti tehtyä.

Tämän jälkeen oli sitten vuorossa reissu Sisiliaan. Lensimme Cataniaan ja vietimme siellä yhden yön. Maltalta saa todella halpoja lentoja Sisiliaan ja tälläkin kertaa lennot olivat muistaakseni vain noin 10 euroa suunta ja majoitus B&B:ssäkin taisi olla vain noin 15 euroa/henkilö.

Tottakai sitten kun saavuimme Cataniaan, alkoi hirveä kaatosade joka ei meinannut ottaa laantuakseen. Ruokaa oli kuitenkin saatava, joten lähdimme sitten sateesta huolimatta kävelemään sinne suuntaan missä ajattelimme keskustan olevan ja menimme oikeastaan ensimmäiseen ruokaapaikkaan jonka löysimme, sillä kaatosateessa ei kauaa jaksanut vaellella. Odotimme ravintolassa sitten sateen laantumista ja lähdimme sitten vielä hetkeksi käveleskelemään ja katselemaan kaupuning nähtävyyksiä. Catania ei kyllä tuolla pikkuisella päiväreissulla tehnyt minkäänlaista vaikutusta ja kaupungin yleisvaikutelma oli lähinnä saastainen ja nuhjuinen (voi toki olla että majoituksemme oli sitten jossain huonommalla alueella). Reissun kohokohta oli Sisilialaisessa kahvilassa syöty mansikkaleivos ja hölmöt tarjoilijapojat, joista yksi jätti puhelinnumeronsakin meille kuittia tuodessa.

Sislian reissun jälkeen lähdimme sitten vielä uudestaan Gozolle. Tällä kertaa olimme Gozolla ihan yötäkin, yövyimme pääkaupungissa Victoriassa. Saavuimme Gozolle vasta illalla, joten ensimmäisenä päivänä kävimme vain syömässä ravintolassa. Ravintolan jälkeen oli tarkoitus vielä lähteä katsastamaan Victorian varmastikin hurjan villi yöelämä (kaupungissa asuu vajaa 7000 asukasta ja kyseessä oli vielä arkipäivä), mutta syömisen jälkeen tulikin sitten vain nukahdettua hotellihuoneeseen.

Ehkä parempi niin, sillä seuraavana päivän jaksoimme sitten vielä retkeillä Gozolla. Ensimmäisenä lähdimme katsomaan Victoriassa sijaitsevaa Cittadellaa. Googletin tälle rakennelmalle suomenkielisen sanan ja se on ilmeisestikin sitadelli. Kyseessä on siis vanha muureilla ympäröity kaupungin keskusta tai keskuslinnoitus.

Cittadellasta käsin otettu kuva Gozosta
Cittadellan jälkeen lähdimme sitten käymään vielä Xlendissä. Xlendi on pikkuinen rantakylä Gozolla ja olin lukenut rannan olevan näkemisen arvoinen. Olihan se ihan hieno ja kyllä siellä rannalla kävellessä ja rantakallioilla kiipeillessä sai hetken kulumaan.

Xlendiltä suuntasimme sitten hakemaan tavarat hotellilta ja lähdimme takaisin Maltalle. Tänä viimeisenä iltana kävelimme vain rantakatua pitkin St. Juliansista Sliemaan ja kävimme syömässä Surfsidessa, jossa sattui vielä olemaan kaikki ruuat ja juomat puoleen hintaan, koska olimme niin aikaisin liikenteessä.

Apea näköinen kissa St. Juliansin Cat Villagessa

Tämä Cat Villagen läheisyydestä löytnyt kissa oli todella tuttavallinen ja kuvauksellinen

Loman jälkeen oli sitten taas aika haikeata palata töihin. Kaikenlaista sitä kyllä ehtikin neljän päivän loman aikana. Näin jälkeenpäin ajateltuna tuon Sisilian olisi kyllä voinut jättää väliin ja viettää enemmän aikaa Maltalla tai Gozolla. Näin ensikosketuksella Sisilia ei kauheasti ihastuttanut, mutta on sielläkin varmasti näkemisen arvoisia paikkoja ja kaupunkeja, joten ehkä sinne joskus voisi tehdä pidemmän reissun. Gozoon kuitenkin ihastuin ja tekisin sinne oikein mielellään uuden ja pidemmän reissun, jos vain joskus sattuisi olemaan samaan aikaan vapaata jonkun kanssa joka haluaisi seuraksi lähteä.

Tällä hetkellä odottelen kesää ja myöskin seuraavia lomia. Talvi Maltalla on ollut aika ankea kesään verrattuna. Kesällä oli niin paljon menoa ja tapahtumaa ja paremman tekemisen puutteessa pystyi sitten mennä vaikka rannalle makoilemaan, mutta talvi on kalsean lisäksi ollut melko hiljainen ja tylsä. Tämän seurauksena Maltan pienuus tuntuu välillä häiritsevältä ja kieltämättä muutto johonkin muualle käy välillä mielessä. Tällä hetkellä en sitä vakavissani suunnittele, sillä töissä menee hyvin, poikaystävä asuu täällä ja onhan siinä muutossa hirveä homma. Arki ja tylsyys tulee kuitenkin vastaan missä tahansa, ellei sitten ole vaihtamassa maata puolen vuoden välein. Irlantia on ollut ikävä siitä asti kun sieltä pois muutin ja siellä asuu valmiiksi jo yksi hyvä ystäväkin, mutta ainakaan toistaiseksi en ole valmis vaihtamaan noin puolen vuoden kesää ja 300 aurinkoista päivää vuodessa lähes päivittäiseen sateeseen.

Seuraavan kerran kun blogia kirjoitteln niin varmaan kyseessä ovatkin sitten taas muuttohommat. Maaliskuun lopussa nykyisestä asunnostani loppuu vuokrasopimus, joten varmaan tuossa noin kuukauden päästä pitäisi sitten alkaa taas vakavissaan miettimään, mihin sitä muuttaisi seuraavaksi. En halua tätä nykyisen asunnon vuokrasopimusta enää jatkaa, sillä vaikka alkuun olinkin ok tämän Pacevillen metelin kanssa, niin viime aikoina se on alkanut häiritsemään ja kesän lähestyessä melu alkaa vain pahentua.

Olen alustavasti suunnitellut muuttoa joko muutaman työkaverin kanssa yhteiseen asuntoon tai sitten poikaystävän kämppään, mutta en tiedä tuleeko näistä loppujelopuksi kumpikaan toteutumaan, muun muassa siksi koska kissan omistaminen on osoittautunut pieneksi ongelmaksi. Haluaisin seuraavaksi jakaa asunnon jonkun kanssa, sillä sitten pääsisi halvemmalla ja/tai saisi paremman kämpän, mutta saa nähdä miten kissan kanssa onnistuu. Toivon etten taas joudu tyytymään johonkin kompromissiasuntoon, sillä on melko vaikeaa löytää asunto joka on hyvällä sijainnilla, kivan näköinen, alle 600 e/kk ja sallii lemmikit. Ja jossa ei ole jotakin isoa hintaa alentavaa haittapuolta, kuten tässä nykyisessä asunnossa tuo meteli.

Loppuun vielä eilinen selfie. Kävin kampaajalla ja laittamassa ripsenpidennykset pitkästä aikaa. Tämä on vasta toinen kerta Maltalla asumisen aikana, kun uskaltauduin kampaajalle, sillä ensimmäinen kampaaja oli niin ammattitaidoton, etten tiennyt sen jälkeen että mihin sitä oikein uskaltaisi mennä.

Tällä kertaa kampaaja maksoi 130 euroa (raidat, leikkaus + olaplex) eli samaa hintatasoa kuin Suomessa, mutta ei ainakaan pilannut hiuksia. En ole ihan täysin tyytyväinen malliin, mutta nyt sentään kehtaa taas pitää hiuksia auki. Ennen leikkausta hiukset olivat kuivien latvojen takia sellainen röllipehko, ettei niitä voinut enää pitää muut kuin nutturalla.